“Høfeber” blev Noël Cowards første helt store lystspilsucces. Stykket fik sin urpremiere i 1925, året efter han selv for alvor havde fået et sensationelt gennembrud med sit eget stykke “The Vortex” – følelsesfuldt drama fra jazz-tiden som han selv havde iscenesat og selv spillede hovedrollen i.
“Høfeber” er et led i en stor, engelsk lystspil-tradition – fra Restaurations-komedierne i det 17. århundrede over Sheridan og Wilde til Somerset Maugham, de såkaldte sædekomedier – kendt i England som “Comedy of Manners”. (Alle Cowards bedste stykker er nu snarere “Comedy of Bad Manners”). Men med “Høfeber” føjede Coward i 1925 noget helt nyt til denne tradition.
Hvad titlen angår – der ligger ingen skjult eller dobbelt mening i “Høfeber”. Hvis man havde spurgt Coward om, hvorfor han havde kaldt sit stykke sådan, tror jeg, han ville have trukket på skulderen og omgående svaret: “Hvorfor ikke?”.