Spilleperiode:

Efterår 2003

Spilletider:

Varighed:

Aldersanbefaling:

Andrew Lloyd Webbers The Phantom of the Opera har været i Det Ny Teaters repertoire-overvejelser gennem flere år. Faktisk siden teaterombygningen begyndte i 1991. Ikke mindst fordi Det Ny Teater arkitektonisk er som skabt til forestillingen. Men havde vi de scenekunstnere, der kunne løfte opgaven? Og havde vi efter etableringen af broerme over Storebælt og Øresund i det storkøbenhavnske område et tilstrækkeligt publikumsunderlag til finansiering af en så bekostelig opsætning?

Svaret kender vi nu. Det blev en overvældende succes. En stribe top-anmeldelser, fulgt op af en formidable publikumstilslutning. Mere end 450.000 solgte billetter blev det til. På to sæsoner. Det har ingen anden forestilling kunnet præstere her i landet. The Phantom of the Opera er blevet dansk teaters største publikumssucces.

Spøgelset i Operaen

Når man træder ind gennem Det Ny Teaters svingdøre, synes det helt oplagt, at det netop er på dette teater, at ‘The Phantom of the Opera’ får sin danske førsteopførelse. Teatrets smukke foyer, den store, svungne trappe, dets guld, prismer, røde plys og figurer er det tætteste, man her i landet kommer på en kopi af Pariseroperaens ekstravagante og splendide bygningskompleks, og det er netop samme operahus, der sætter rammen for Andrew Lloyd Webbers musical.

I ‘Phantom of the Opera’ er man på færde overalt i huset – på scenen, i skuespillergarderoberne og prøvesalene, på taget, i direktionslokalerne samt i de mørke kældre og ved den underjordiske sø, hvor spøgelset har sit domicil. Musicalen er teater i teatret, men dertil naturligvis en kærlighedshisto­rie, et drama, en tragedie. Teatrets verden har i århundreder fascineret mangfoldige skribenter, og det er også i dette forhold, man skal finde oprindelsen til den forestilling, De ser i dag. I 1911 udkom franskmanden Gaston Leroux’ roman ‘Le Fant6me de l’Opera’ i Paris. Også Leroux var optaget af teaterlabyrinten, de mange, lange gange, intrigerne, de uhyggelige og fjerne afdelinger under gade­ plan og hele det mægtige operahus’ fantastiske organisme, som aldrig helt falder til ro. Men først og fremmest ville Leroux fortælle historien om Erik, Spøgelset i Operaen. En skræmmende mørk skikkelse. Rigt facetteret. Et menneske, der fra fødslen var skamferet af et grusomt, åbent og uheleligt sår i ansigtet, som manden derfor dækkede med en maske. Som ung blev Erik udstillet med sit brutale handikap på torve og markedspladser, før han blev hofnar hos Sulta­nen af Persien og paladsbygger, indtil han ender som arkitekt og komponist på Pariseroperaen med bolig dybt nede i de utilgængelige katakomber under huset. En stor kunstner, men et stækket menneske, der forelsker sig ud over al forstand i en af teatrets unge korpiger, Christine Daae, som han med alle tænkelige og frygtindgydende midler vil gøre til husets førende primadonna.

Autorerne

Det Kreative Team

3 måder at købe billetter

1. Online

Hele døgnet
Køb billet online her

2. Telefonisk

33 25 50 75
Se vores åbningstider

3. Personligt

Gl. Kongevej 29
Se vores åbningstider

Forestillinger
Planlæg dit besøg
Praktiske oplysninger
Salsplan
Virtuel tour
Om Teatret
Teatrets historie
Rundvisninger
Billedgalleri
Plakatsalg
Kontakt
Cookie- og privatlivspolitik
Grupper
Gruppebilletter
Gruppe rundvisninger
Middag med mord
Erhverv
Events
Erhvervsklub
Køb Billetter

Oh no! What has happened? This is not good

A mistake has occurred as i should have been replaced with a lot more sexier text than me. Help our web designer by pointing this out